Posted by: nazhasecret | May 21, 2007

Tips Melupakan Seseorg Yg Istimewa

 Motivasi
Tip melupakan seseorang yang istimewa
(Bersama: Dr. HM Tuah Iskandar Al-Haj)

YANG PALING SEKSA IALAH CUBA MELUPAKAN SESEORANG SEDANGKAN ORANG ITU TIDAK BOLEH DILUPAKAN. DIA SENTIASA DITEMUI; DI TENGAH JALAN, DI DALAM BAS, KETIKA SAMA-SAMA MENUNGGU ANAK DI SEKOLAH, DI PASAR RAYA, DI PASAR MALAM, DI PEJABAT, DI DEWAN KULIAH MALAH DI MANA-MANA SAJA. LEBIH SEKSA KALAU ADA KENANGAN-KENANGAN TERTENTU BERSAMANYA. SETIAP KALI CUBA MELUPAKANNYA, SEMAKIN RINDU PULA JADINYA.

Begitulah hakikat hidup. Berkenalan itu jauh lebih mudah daripada cuba berpisah. Walaupun perkenalan memerlukan keberanian, kesabaran, iltizam, kesungguhan tetapi perpisahan memerlukan jauh lebih banyak daripada semuanya itu. Anda perlu berani untuk melupakannya sedangkan anda memang tidak mampu melupakannya.

Bagaimana lagi harus bersabar sedangkan anda tidak mampu mengelak. Hendak iltizam apa lagi kalau kesungguhan untuk melupakannya juga tidak kesampaian. Begitulah seksa dan deritanya detik-detik untuk berpisah. Sebab itulah usah mudah-mudah membina hubungan istimewa sebab perpisahan kalau terjadi pada saat begini sangat menyeksakan.

Jika anda tidak mampu melupakannya, tidak usahlah melupakannya. Mengenang kebaikan seseorang atas nama ALLAH adalah jauh lebih baik berbanding membenci seseorang atas kejahatannya walaupun atas nama ALLAH.

“Tiada yang paling indah dalam hidup selain bersaudara denganmu, tiada yang lebih sakit selain berpisah denganmu, tiada yang lebih manis bila ada kenangan bersamamu, namun ada yang terbaik dalam memori hidupku kerana ada kebaikan dan pengorbananmu.” Hidup memang perlu toleransi sebab membenci itu menyakitkan jiwa, ia menyesakkan nafas dan membasmi bahagia. Sebaliknya menyayangi itu mengkayakan jiwa, melegakan nafas dan menjamin bahagia.

Namun, atas pelbagai sebab dan alasan, ada kalanya kita seolah-olah ‘wajib’ melupakan seseorang, bukan disebabkan dia itu tidak baik tetapi semata-mata kita tidak mampu lagi hendak mengingatinya. Setiap kali teringat hati terlalu kesal berpisah dengannya, jiwa rasa digarit-garit dengan garpu, maka tatkala ini adalah lebih baik menghilangkan semua memori dan membina lapangan baru.

Bagaimana? Berikut adalah beberapa tip melupakan seseorang. Ia telah membantu ramai orang yang tidak upaya memadamkan bayang-bayang seseorang dalam hati dan memori.

- Buang semua kenangan bersamanya termasuk gambar, lagu, cenderahati dan lain-lain. Bukan tidak lagi menghargai pemberiannya tetapi tidak mahu lagi terkenang-kenangkannya.
- Kenang kejahatannya lebih daripada kebaikannya. Bukan hendak menafikan kebaikan-kebaikannya tetapi tidak mungkin melupakan jika sarat dengan memori kebaikan.
- Anggap dia dijadikan bukan untuk anda. Dia untuk orang lain dan anda juga untuk orang lain.
- Percaya pada jodoh, takdir dan hikmah di sebalik perpisahan itu. Pasti ada.
- Carilah pengganti. Usah setia pada prinsip lapuk yang merugikan. Hidup perlu diteruskan dan diurus dengan baik.
- Usah biarkan hati digayut rindu, pilu.
- Elakkan kerap bersendirian tapi keluarlah aktifkan diri.
- Anggap dia tak pernah wujud di muka bumi ini dan anda tidak pernah berkenalan dengannya.
- Faham dan percaya anda sengaja ditemukan insan yang salah supaya akan lebih bersyukur apabila bertemu insan yang betul.
- Mohon pada ALLAH supaya dia lenyap dari fikiran anda.


Responses

  1. susah memang tapi q udah berusaha walaupun itui hampir membuat q mati.terkadang q berpikir btapa bodohnya q mengingst seseorsng yang blum tentu ingat ama q.TRAGIS MEMANG………!!!!!!!!!!!!!!TAPI ITULAH HIDUP

    • iya betul, bahkan sampai dektik ini ketika saya tidak mempunyai kesibukan bayanganya pasti ada dalam pikiran saya, ya Alooh sesulit inikah ??? padahal belum tentu dia sama seperti saya :( sedih memang kalo di oingat ingat

  2. q jg pernah,susuah memang nglpain se2org dgn cepat,bahkan ga akan mkn bs!!!!!!!!!!! kalo dy tu dah jd bagian dalam hidup qt! jd se2org tu ga prlu qt lupain, toh ga kn brhasil! jd dgn brjlnya wkt z!

    • kita kalo berniat untuk melupakan saya pikiri itu tidak akan bisa lupa tapi yg harus kita ambil adalah kita harus mengikhlaskanya :)

  3. ya q jg merasakan sulitnya melupakan seorang yang dah ngisi hari2 qta jd lbh berwarna………..

    • tapi ingat kawan, Alloh memberikan beban sesuai dengan kemampuan hambanya, jadi kita harus optimis bahwa Alloh sudah menyiapkan seseorang yang jauh lebih baik darinya :) ud uni astajiblakum terus yah kata Alloh jg :)

  4. hi sila ke blog baru saya..di http://bisneswanita.com/ jumpa di sana ya

  5. Aq jg mrskan hal itu. Susah untuk melupakan seseorang yg sgt istimewa, apalagi sdh melewati hari-hari yg indah dgn dirinya..

  6. memang susah N yg tambah seksa tuh pas inget kenangan bersamanya.N parahnya lagi pas ngelihat mukanya rasa2nya pengen nyapa tapi g bisa.Capek dech!!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. aku pengen banget bisa ngelupain dy dari hidup q tapi aq g bisa,dy udah bagian dari hidup q,aq g sanggup tnpa dy…….
    di saat aq pengen mengejar cinta ku tapi dy malah mw pergi jauh dari aq,dia g mikir perasaan ku,aq pengen deket m dy,tapi dy acuh,cuek,aq pengen banget membenci dy tapi aq g bisa ngelakuin nya,aq malah merasa kehilangan n merasa sendiri…….

    Tuhan…
    tolong aq agar dapat melupakan dy
    dan merelakan dy pergi…
    aq mohon banget…..

    • dia bkn pi[ihan Allah utkmu,ngapain diingat terus..pecuma

    • kawan, jangan jadikan cinta sebagai tuhan kedua kita dan akan mati jika tidak ada cinta, jadi kamu jgn terus menerus seperti itu km harus rubah pandangan kamu yg semakin hari bukan berniat untuk melupakan malah semakin di ingat-ingt, maka dari itu, lebih dekatlah ama yg maha kuasa, banyakin tilawah :)

  8. aku pengen lupain orang yang pernah ngisi hatiku…

    TUHAN
    tolong aku tuhan unyuk merelakan orang itu pergi

  9. Mengapa y sangat sulit melupakan orang yang pernah bersama kita. Q skr dlm upaya untuk melupakan seseorang yang prnh menjadi teman disaat aq sedih atw sepi,,q tak prnh bisa melupakan dia walaupun hanya sekejap dia brsamaku tp aq sangat bahagia bila brsamanya.kadang jga dia membuat q jengkel ya tapi asyik orangnya.Sampai sekarang aku blm bisa mlpakan dia walupun aku udah pnya pngganti. Tuhan tolong aku tuk mlpakan dia,,jika memang benar dia bukan untuk aku………

  10. memang sangat sulit melupakan seseorang yang pernah berarti dihati kita………

    YA TUHAN…
    tolong hilangkan dia dari pikiranku,,,

    sangat sulit rasanya melakukan aktifitas karna hanya dia yang slalu mengisi pikiranku. aku ingin membuang dia agar aku bisa melanjutkan hari-hariku dengan senyuman……

    KENAPA SANGAT SULIT MELUPAKANMU ??????

    • Betul2 sangt sulit untuk melupakan seseoran…… Ya Tuhan tolong lah saya tuk melupakan Dia……

  11. Seandainya telah Engkau catatkan dia menjadi milikku, tercipta buatku, dekatkanlah dirinya dengan diriku… Jika dia ditakdirkan bukan milikku, tidak tercipta buatku, maka bawalah dia pergi jauh dari pandanganku, lapuk dari ingatanku… Periharalah diriku daripada rasa kecewa tanpa dirinya… Engkau hapuskanlah perasaan ini seandainya dia tidak menyayangi diriku… Amin…

  12. sy memang terlalu syg kt dia.. tp, mkin lama dia makin berubah.. smpaikan sy dah x sangup nak hadapi lagi.. sy cuba nk tingl kan dia. tp x bleh.. apatah lagi untk melupakannye.. sy x tahu nk buat cam ne lg adakah sy cuba untk memperbaiki, atau sebalikye… tolongla bg sy pendapt sy amat perlukanye…

  13. MemaNg mEndErita rasana jiKa ingin ngElupain seseoRg..buadh dy yg disana “mElupakanmu sama sePerti mEngingat se2oRg yg bLm prnah Q KeNal,makasi atas smuaa kNangan iNdah dr mu”

    Tuhan..tolong aq..

  14. tuhan…….tlong aq utx mlpakn dia…
    knpa slit bgt utk mlupkan knangn2 manis sat brsama ny….

    knpa ney bza trjdie ???!!

    • solusinya, lebih menyibukan diri jangan sampe antum ga punya kerja’an karena itu yg membuat kamu ingat terus’

  15. aku tau rasa perih nya melupakan seseorang,
    saat hati harus berjuang melawan rasa kerinduan yang begitu kuat, saat itu lah aku merasa begitu rapuh,,
    hanya mampu menangis,dan terus menangis.
    terkurung dalam kekecewaan yang begitu mendalam,
    tapi apa pernah dia merasakan jerit hati ini,
    saat aku menangis akan kah dia menangis,
    saat aku rapuh akankah dia sedia sandar kan hati nya sejenak tuk hidupkan kembali jiwa ku yang mati.
    TAK PERNAH DAN TAK AKAN PERNAH!!!

  16. BUKN MUDH UNTK KTE UPAKAN SESEORG…BTUL2 PERIT…

  17. Memang susah utk melupakan sseorang.lagi2 mcm hubungan saya ne.mcm mna nk lupakan yekk?

  18. melupakan itu perlu agar hidup idak selalu terpikirkan oleh orang yang idak perlu

  19. emeng ngelupain se2orang yg pernah ngisi hari2 kta tu sulit bgt bahkan mungkin nggak bisa

  20. yeah i absolutely agree with all of u guys

    its very hard to do so..

    but the best cure for this matter is TIME

  21. Tak kusesali
    Cintaku itu
    Meskipun diri kau
    Tak nyata untuk ku
    Sejak pertama
    Kau mengisi hari2 ku
    Ku telah meragu
    Mengapa harus dirimu
    Aku tak boleh tahan
    Bila tak kenyataan
    Sesungguhnya cintaku memang hanya untukmu
    Sungguh ku tak menahan, bila jalan suratan
    Menuliskan dirimu memang bukan untukku selamanya
    Kadangku lelah menantimu
    Pastikan cinta untukku

  22. Baru kemarin aku merasakan kepedihan hati,sakit memang,tapi udah takdir
    mau tak mau aku harus lupakan dia,
    tapi belum bisa,
    aku masih sayang banget sama dia,,

    melupakan bukan berarti membenci,,
    membenci bukan berarti menyakiti,,
    menyakiti bukan berarti melukai,,
    melukai bukan berarti tidak ada bekas,,

    jadi sebaiknya apa yang harus kulakukan?
    jika aku harus membuang pemberian dia,membuang foto dia,membuang kenangan bersama dia
    rasanya tangan ini tak sanggup..berat

    yang bisa ku lakukan adalah berdoa..
    Tuhan tolong aku

    http://reniii.wordpress.com

    • benerjg kejdnnyabegitu

      • jgn trlalu berhrp nanti kecewa.. ngga smua orng mdah melupakan kenagan indah tp kta perlu mencoba anggap sja sidia dari awal sudah milik orang lain mulai skrng kita mencoba untuk melupakannya

  23. adakah yg lbh jitu dari tips2 itu????
    dh hmpr smw q cba tp ttep lum ada hslna,
    inget inget n inget…
    sakitttttttttt…..
    kcian dehh gw..

  24. hmm
    .aQw udha c0bha tiPz etto. .
    .tP ttep gagh iZa, ,
    .iAnk atdha mLh iaa sLaLu atdha di pikiRanqw. .
    .rs_na aQw pNgen iLang iNgatan, , ,
    .tloNg aqw. . .

  25. emank susah nglupain seseorang!!!tapi aku selalu yakin dan percaya,,dia bukan milikku…dan aku tak akan pernah bahagia brsamanya…
    so,thanks bgt ya bwt tips2nya,,,insyallh manjur deh…:)

  26. makasih yaw ataz tipsy,,,,nich berguna bgt bwt gue……..

  27. bgiQ mLupkn se”org Y9 s9t brhr9a bnr” mNyakitkn,QbrUsh4 seBsa m9kn tpI t’prNH da kBrhsILan,,,,nT4h sMpai kPn Qkn tRUs prTI nE,B9iQ se”or9 7 s9t brHr9a…4da tiPs LaEn n9ga’ y4Ch????

  28. smw da q coba tp sulit bagiq untk lupakannya

  29. Udah q lkuin smw tipsx buuk….!
    Pi ya g da hsik….!
    Pa kah ne mank ta’dir q kle…?
    Ta’ da x bsa q lkukan u/ mncba lpkan dy…..!
    Kcuali kta IKHLAS mlpaskn dy brsma org lain…..?
    Thanks

  30. .. TUHAN knapa w N dy hruz b’psah tiap X w mlai lupa mah dy !knp dy clalu mncul d’hdpan w ! knpgh TUHAN ! knpg q-ta clalu d’ptmukan dgn gg cngaja !TUHAN dy 0da nyxitin w !Wl0 w ta0 dy mcii cyanx mah w !cz ctlah dy psah mah w dy jdi pmurung !ctelah dy liat w dy t’cnyum

  31. melupakan seseorang yg penah ada dan slalu dampingi qt sulit banget. .
    q hrs bs ngelupain dy!!!!
    q anggap dy mank bkn jodoh yg tebaeq dr allah ntuq q. .
    saat ini motivasi q hanya m’cari
    “DIMANA CINTA SEJATI YG SEBENARNYA????”

    allah m’ciptakan 2 mata, 2 tangan, 2 telinga, dan 2 kaki
    tp allah hnya m’ciptakan 1 hati dlm tubuh qt
    karna hati yg satu_a lg d’letakan pd s’seorang yg d’jodohkan ntuq qt
    dan qt hrs mencari dgn cara b’doa, ikhtiar dan brusaha. .

  32. Sakiittt,,,bgt trus kpikiran org yg qu syank…pa lg qta brsama bkn dlm waktu yg singkat!
    susah bgt buat lupain dia,smp aq ngrasa aq gk akan bs mncintai org lain…
    Tp dngn brusaha untk tdk mngingat’y bukan mlupakan’y…
    Mudah2an aq bs jd lebih tegar…Amien

  33. jangan pernah membuang waktu 5 menit pun untuk orang yang menyakiti kita. ..begitu nasihat Dale Carnagi. hal itu demi kesehatan jiwa kita.

  34. pershaban it lbh indah… Jdi g perlu ada org y istmewa. Akhr a bkin qt hancur. . . So. Stop pcran.. Dan brshabat lah smw. Jdikan smw tman shabt y istimewa. . . . __slam pershbatan..

  35. hmm…
    btol…sukar rasenye nak melupakan seseorang tu kan…rase mcm hdup ni kosong x bermaya…
    nak buang knangan die berat sgat…
    setiap masa setiap saat ingat kat die…
    susah nak buang perasaan syg ni….
    tlg la…
    pe aq nak wat…
    xde yg bleh ganti tmpat die..
    ya allah berikan la aq kekuatan…

  36. hhmmm……
    sulit buagdh untk nglupain seorang pcar pdhl udh berusaha untuk ngelupain tapi masih aja dia selalu ada dalam pikiran saya….

  37. jika dihadapkan pd masalah cinta ternyata aq manusia yg lemah..
    aq pikir aq kuat, aq tegar, aq tangguh..
    tp semuanya salah..
    kini pilihanq cm satu yaitu melupakan dia..
    mati2an aq berusaha membuang kenangan bersamanya..walaupun aq tak tahu sampai kapan aq tersiksa menahan rindu..
    tak tahu sampai waktunya 4JJ1 mengirimkan seseorang untukq tuk menyembuhkan lukakq ini..
    beri aq kekuatan..kesabaran..keikhlasan..untuk menerima bahwa dia dah bersanding dengan wanita lain..
    3 bulan yang mengubah hampir seluruh hidupq..
    4JJ1 maha mengetahui jalan yg terbaik utk umatnya..aq hanya bs pasrah..

  38. Ea Allah hamba bgt b’sykur krn Engkau t’lah menganugerahkan suatu yg bg2 bsr dan seharusnya indah untuk d rsakn…!!! tetapi knp prasaan ne jstru mnyiksa bg Q…?’

    • sabar neng…

  39. aku susah lupain semuah tentang kenangan itu. semuah nya bwt aku perih , dya yang tlah ancurin jakan hidup ku ini.

    • dy jga buat aty aq twar untk mcintai orag lain..aq cba untk ska kn llaki lain tpi xbleh..ya Allah aq mhon pda mu bia la aq dpat mlpakn dy dan hpus kn lah knangan ku brsma dy slma nie..aq mohon ya Allah

  40. cinta itu memang rumit..selalu menguras pkiran, hati, dan prasaan..
    tetapi cinta yg skrng tdk pntas qt miliki..mksdnya bkan ga blh pcaran..tp mngkn blm saatnya qt mempunyai cinta..
    cinta yg pntas qt miliki ialah cinta dgn se2orang kaena Allah swt.
    sy sndiri msh slit mngartikan cinta yg sesngguhnya karena Allah swt..
    tp tipsnya bleh di cba..

  41. HaRi nE gIlIrAn aQ yAnG pAtAh hAtI,sUlIt bAnGeT bUaT aQ mEnJaUh DaRi sMuA kEnAnGaN iNi.tApI aQ pErCaYa pErPiSaHaN aDaLaH yAnG tErBaIk

  42. Benar2 susah melupakan seseorang, ini saya saja belum berhasil…

  43. tpi gw te2o mncoba wlopun gw tau gw gk bsa nglpain dia…..

  44. aQ ckrg juga lgi mrsakan hal itu..
    rasanya sulit banget….

  45. ak xmampu la nk lupe kn tntng seseorng yg pnh ak knl 7tahun…
    mkin hari ia mkin mmbban kn ak tok berfkir, nk p kje pon jdy xda mood!!!
    npe!!!
    ak bnci tol gn die..

    • btul kata hafiz…kami saling mencintai…aku mencintai seseorang dan ingin bahagiakan dia…selama ni dia xpernah bhgia…aku sggup hidup brsama dia apa pun keadaan,aku xnak duit..tp aku nk akan hidop bersama2 dia..nk buat dia senyum…nk tampong calar2 hidop dia…tapi nape dia ttap nak akan hidp dgn org yg sllu sakitkan hati dia….

  46. paling susah ngelupain seseorang apalagi kl biasa nya hari2 qt ada dia mungkin qt g mungkin bs lp tp qt bs cr penggantinya buat untuk hari esok

  47. Awalny q emx berpkr q gk bs ngelupain qm,krn bg q kw lagh sgalany
    tp saat ini q sadar
    q bs tnpa mu
    q lbh bhagia sndri

  48. Ya Allah tolong la ak lupakan dia..ak penat, letih dgn perasaan sendiri!!

    • ya Tuhan tolong lah aku untuk melupakan seseorng sbb aku dah tak mampu tuk memikirkan dia…

  49. saat aq mbaca sma tu…apa yang kalian alami aq jga rasakn lama aq mnjalin hub. susah senang sll da qta brdua.hdup aq hdup dia ta qta tdk prnh bsa melawan takdir akhry aq m2lih menikah dngn ranx laen.kbecian ortu dngn dia krna aq ndri.aq jarng plng rmh bkm karna dia.ap yg hrs aq lkakukan hari2 hnya air mata.hrsy aq brsykur suamiq bnr2 syng ma aq tp aq msh mkirkn dia.seperti setatus palsu.aq ingin sprti dl klrga dia bnr2 syng&q sprti anak mrka…..apa smpai akhr hdup aq dia sll d’byang2 aq…BETHEONE……..

  50. smua mrasa utk mlupakan sseorg sma ada tpksa or x…kata mudah utk d kata,tp ati tlalu skt mrasa..tiap org ada klemahan sndiri..mcmna klu kta mmg x kuat lae???????
    sesak kan????

  51. dan lebih2 lg kta x mmiliki ssiapa dsisi……………………………

  52. ini lah kehidupan… tidak bisa menebak apa yang ada dalam fikirannya !!!
    tp… tak usahlah !!!, ini adalah takdir mau diapakan..!!
    Teruslah melangkah raih mimpi dan cita2 dika !, ini adalah penghalang dalam pencarian jati dirimu, teruslah maju….. aku akan merdeka !!! aku buat kau menyesal…

  53. bener jg kjdnsprtitu banykberdoalah

  54. mlupakan sesorg amatlah perit n kcewa…sampaikn cinta n syg seseorg ditolak begitu saje…sudah setahun kucuba mlupakn sesorg tp tk blh….knangan manis dan pahit masih terpahat diingatn n dijiwa…mgkin diadh berpnya @ tlah bkawin..tapi aku redha n lkhlas melepasnye pergi…tp aku tetap doakn kebahagiannye…walau hati ini luka n trasa pdihnye msh ad, ak tetp tk dpt mlupaknye skelip mata….

  55. aQ aKn mLupkan Org Yg tLh beRulg2 mnYakity hT_Q.. itU pErlu tuk Mlupkn_y.. hDp q nE bUkn tUk mMkirkn hAl tu sJa.. gw bySa Lupain Loe.,.,!! mgA Loe nyadr kEslahn Loe sNdry.,.,!!!!!!!!

  56. ari rbu lpas aku dpt tau dea da nk brkawin ngan org lain pd awl thn dpan..aku amt myygi nya slama 4thn,dea tau aku amt myyyginya..ttpi dea x britau aku pn akn kwin masa tdkt..tiap2 mlm aku mnangis memikir sal dea…nk mlpalkan dea amt ssh bgi aku..dea btul2 tdak syg aku lgi..tringin nk bunuh diri rsa nk bt…aku sakit sgt…aku tdk bleh wat apa2 lgi..aku janji aku ingin mau brsama dea spi akhir hyt nak jaga dea…dea da umr 34, aku msih 21…jodoh da smpi…aku mmg ska keja sma dea..sma syif,dea asist supervisor yg aku gsa…tiap dea ari jdi aku bgi dea hadiah,mula2 dea x mau terima..aku ikhlas bginya..dea mmg jual mhl sma aku..aku klu dea mau atu tdak mau aku x kisah..aku sgt syang dea bub dea senyuman yg manis bt ku x lpakan..pramah..pnah dea skitkn ati aku..aku ttp sbar orgnya..tolong la aku cba utk mlpakannya…aku mmg keja sma dea tiap2 ari aku tolong dea..tpi aku myesal bub dea tdak pnah bckp sma aku..dea slalu jauhi dri aku..apa salah aku??dea lngsung x ambik pduli sma aku..mmg pelik kn!!aku pnah luahkn ksih syg aku kt sms tpi dea lngsung x mblas..aku ttp mnunggu blasannya tpi tada jwpan.. dea ingat aku ni mcm x brguna..huuu..pilu hatiku.. please help me friend!!!

  57. memang rasa yang sangat menyakitkan sekali jika masih teringat akan seseorang yang pernah mengisi hati inii..apa lge orang itu sampai skrang masih tetap menunggu qt,walau qt sudah terlalu jahat padanya,bahkan kita pernah membuatnya sakit hati.,tpi jujur rasa cinta dan kasih sayang inii tak akan pernah pergi..hanya untuk.mu…………aaaaaaggggrrrrrhhhh

  58. saya sanggup untuk melupakanya Insya Alloh, tapi saya blom sanggup kalo dia bisa bahagia sama orang lain, saya pengen dia tu bahagianya cm dengan saya aja, kl dia bisa bahagia dngan orang lain saya tu cemburu banget , tahu kan rasa cemburu itu sakit nyesek di hati, jadi saya harus gimana? saya seperti orang jahat saya engga mau dia bahagia, syaa pngn dia bahagia cm dngn syaa, harus gimnmana? please, help me

    • kalo ada yg bisa memberikan solusi sms saya ya sekalian ta’aruf silaturohmi :) di tunggu temen kabarnya 089634629139 ato085710086650

  59. yaaaa… ALLAH knp sy tdk bisah melupakan dia sihh…
    gi mn carax ku harus melupakanx…. canda dan tawa tak kan pernah bisah terlupakan…

  60. .Sekarang Aku juga ngrasain apa yang temen2 rasain,,,,,
    .Sakit BukAN main Utdah gk bisa lagi d’ungkapin dg kata2
    .Apa lagi semua sakit ini aku yang nyebab.in,,,,,
    .Mungkin gk yaaa dia kembali untuk ku lagi,,,,,,,,

  61. Memang sulit untuk melupakan seseorang yang kita suka. walau kita sudah mendapat penggantinya. dan ia pun sudah bahagia dengan kehidupan barunya.Ini ditujukan untuk BIYAN yang playboy.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: